بیانیه جدید متخصصان غدد درون ریز ارتباط قوی بین هورمون ها و COVID-19 را تأیید کرد

19 مه 2021- طبق بیانیه ی منتشر شده از سوی انجمن غدد درون ریز اروپا (ESE) در ژورنال غدد درون ریز در آوریل 2021، سیستم غدد درون ریز به شدت در عفونت SARS-Cov-2 دخیل است، تا آنجایی که شواهدی از "فنوتیپ غدد درون ریز" COVID-19  ظاهر شده است. محققان برجسته غدد درون ریز، شواهدی را که در طی سال گذشته از زمان بروز همه گیری جمع شده است، و شواهدی که به طور مداوم در مورد ارتباط انواع شرایط غدد درون ریز ارائه می شود را بررسی کردند. این بیانیه یک بروزرسانی از بیانیه ای است که در مارس 2020 بر اساس شواهد اولیه و پرخواننده ترین مطالعاتی که شواهدی از درگیری سیستم غدد درون ریز درCOVID-19 را ارائه کرده بودند، نوشته شد.

دکتر Manel Puig ازدانشگاه خودگران بارسلونادر اسپانیا و نویسنده اول این بیانیه گفت: شواهد روشن است. نمی توان تأثیر آن بر روی هورمونها را نادیده گرفت. وی افزود: ما باید از عواقب غدد درون ریزCOVID-19  برای بیماران مبتلا به بیماریهای شناخته شده ی غدد درون ریز مانند دیابت، چاقی یا نارسایی آدرنال، و همچنین برای افرادی که بیماری خاصی ندارند، آگاه باشیم. به عنوان مثال کمبود ویتامینD بسیار شایع است، و اطلاعات در مورد این که کمبود این ویتامین به طور مکرر در جمعیت بستری شده به دلیل COVID-19، دیده شده و ممکن است بر نتایج این افراد تأثیر منفی بگذارد، نباید کم اهمیت تلقی شود.

دکتر Puig به همراه پروفسورMarazuela ، Yildiz  و Giustina مستقر در مادرید ، آنکارا و میلان شواهد موجود را در رابطه با COVID-19 در تعدادی از بیماریهای غدد درون ریز و عوامل مرتبط بررسی کردند که شامل: دیابت، چاقی، تغذیه، هیپوکلسمی، کمبود ویتامینD ، شکستگی مهره ها، نارسایی آدرنال، و همچنین مشکلات هیپوفیز / تیروئید و هورمون های جنسی بودند.

با توجه به سرعت در حال افزایش میزان انتشار داده ها در مورد بروز COVID-19 در بیماران طی سال گذشته، دیابت به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های همراه با شدت بالاتر و مرگ و میر بیشتر ناشی از COVID-19 پدیدار شده است. مرگ و میر در دیابت نوع 1 یا نوع 2 به طور مداوم در طول یک سال همه گیری افزایش یافته است و شواهد نشان می دهد که ممکن است یک رابطه دو طرفه بین دیابت وCOVID-19  هم از نظر بدتر شدن دیابت و هم از نظر موارد جدید دیابت وجود داشته باشد.

محققان روند مشابهی را برای بیماران چاقی شناسایی کردند. چاقی حساسیت به SARS-CoV-2 و خطر ابتلا به عوارض جانبی COVID-19 را افزایش می دهد. آنها تصور می کنند که مدیریت تغذیه ای هم برای بیماران چاق یا دارای سوء تغذیه مهم است تا حساسیت بالا برای ابتلا به COVID-19 و شدت بالای عفونت را در آنها محدود نمود. شواهد فزاینده ای در مورد کمبود ویتامینD ، کمبود کلسیم و مشکلات استخوان وجود دارد که نشان می دهد به نظارت و راه حل های بهتر برای بیماران دارای این مشکلات در زمینهCOVID-19  نیاز است.

در مورد واکسیناسیون، بیانیه ی جدید نتیجه گیری کرده است که بر اساس شواهد موجود نباید در بیماران مبتلا به بیماری های غدد درون ریز پایدار، واکسیناسیون COVID-19 به طور متفاوتی انجام شود. با این حال، بیماران مبتلا به نارسایی آدرنال ممکن است به درمان گلوکوکورتیکوئید تنظیم شده برای رفع عوارض جانبی مانند تب نیاز داشته باشند. نویسندگان پیشنهاد کرده اند که داده های این حوزه باید در یک پایگاه داده بین المللی جمع آوری شود تا نتیجه گیری قطعی در مورد این موضوع صورت گیرد. آنها همچنین در نتیجه گیری این بیانیه، یک رهنمون برای متخصصان غدد درون ریز و بیماران مبتلا به بیماریهای غدد درون ریز و متابولیک ارائه داده اند.

این اطلاعات نقش مهمی را که متخصصان غدد درون ریز در تحقیقات آینده در مورد COVID-19 و سایر مسائل بهداشتی جهانی باید ایفا کنند، برجسته می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-05-expert-statement-strong-links-hormones.html